donderdag 1 maart 2018

Aanleg tweede bestuurderloze metrolijn in Rennes in volle gang

Siemens is op dit moment in Rennes bezig met de aanleg van de tweede bestuurderloze metrolijn in de Franse stad. De nieuwe verbinding metrolijn B die het noordoosten en zuidwesten van de stad met elkaar verbindt, wordt in 2020 opgeleverd. De treinenbouwer is verantwoordelijk voor de aanleg van de metroverbinding, het spoorbeveiligingssysteem CBTC en de levering van 25 Cityval metrovoertuigen.
Siemens werkt in het project samen met Strukton Rolling Stock voor de ontwikkeling en bouw van de elektrische aandrijving voor de nieuwe metrovoertuigen. Strukton benaderde vervolgens Pilz voor een modulaire veiligheidsoplossing.

Bestuurderloze metrolijn

Rennes heeft al de bestuurderloze metrolijn A, die in 2002 door Siemens is opgeleverd. De nieuwe metrolijn B doorkruist de stad en heeft ook een station bij de campus Beaulieu van de universiteit van Rennes (zie metrokaart onderaan de pagina). Reizigers konden via metrolijn A campus Villejean van de universiteit al bereiken. Metrolijn B heeft bij de ingebruikname een capaciteit van vierduizend personen per uur per richting. Het is de bedoeling dat dit zal toenemen tot bijna vijftienduizend.
De fabrikant levert voor de metroverbinding 25 Cityval-metrovoertuigen. Het gaat daarbij om de nieuwste generatie VAL-voertuigen (waarbij VAL staat voor Véhicule Automatique Léger). Naast de 25 voertuigen levert Siemens voor deze lijn ook het spoor en de elektrische systemen, waaronder het Trainguard MT CBTC beveiligingssysteem, automatische perrondeuren, telecommunicatie- en videosystemen, het operationele controlecentrum en de onderhoudswerkplaats.

Onbemande voertuigen

“Omdat het hier gaat om onbemande voertuigen voor het vervoer van mensen, speelt veiligheid uiteraard een extra belangrijke rol”, vertelt systeemontwerper Ad Duijm van Strukton. “Dit heeft niet alleen gevolgen voor de aandrijving zelf, maar ook voor alle handelingen die moeten worden verricht om aan een onafhankelijk keuringsinstituut te bewijzen dat de aandrijving inderdaad voldoet aan de veiligheidseisen. Dat betekent onder meer dat de oplossing moet functioneren binnen een temperatuurrange van min 25 tot 70 graden, in hoge mate bestand is tegen trillingen, vuil en vocht en bij brand geen giftige dampen mag verspreiden.”
Ook voor de software gebaseerde oplossingen voor de aandrijving diende de partijen met een uitgebreide bewijsvoering te komen. “De bewijsvoering die nodig is om aan te tonen dat de aandrijving en dan de gebruikte software veilig is, is omvangrijk en complex.” Strukton besloot daarom samen te werken met Pilz. Pilz bood naast kennis en ervaring op het gebied van veiligheid een modulaire veiligheidsoplossing. Dit maakt het mogelijk om later functies toe te voegen of te verwijderen. “Dat is ideaal voor een project met een uitgebreide testfase en waarbij de kans op aanpassingen reëel aanwezig is.”

Veiligheid passagiers

Strukton Rolling Stock ontwikkelde de aandrijving en de GuardBox die de veiligheid van de passagiers moet bewaken. Hiervoor werd gebruikgemaakt van het automatiseringssysteem PSS 4000-r PLC van Pilz en de bijbehorende de software ontwikkelomgeving PAS4000. De GuardBox bepaalt op basis van signalen afkomstig van het treincontrolesysteem of de aandrijving mag werken. Het gaat hierbij om de signalen ‘vrijgave-tractie’ en ‘vermogensbeperking’ in combinatie met het meten van de spanning en stroom. Wanneer het signaal ‘vrijgave-tractie’ actief is, mag de aandrijving alles doen, zowel voorstuwen als remmen. Dit is de normale situatie wanneer de trein rijdt.
Wanneer dit signaal niet actief is, bijvoorbeeld wanneer de trein stilstaat op het station, dan mag de aandrijving helemaal niets doen. Niet voortstuwen maar ook niet remmen. Als dit toch gebeurt dan zet de GuardBox de metro de aandrijving uit.
De planning is om eind 2018, begin 2019 te starten met de uiteindelijke baanproeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten