donderdag 25 september 2014

Waar veiligheid, kwaliteit en flexibiliteit samenkomen

Indian Railways, de door de staat beheerde Indiase spoorwegmaatschappij, is opgericht in 1951 en beheert een van de grootste en meest gebruikte spoorwegnetten. Elke dag worden er ongeveer 15 miljoen passagiers en 350 miljoen ton vracht vervoerd op de rails die zich verspreidt over 63.000 kilometer. Het automatiseringssysteem PSS 4000 ondersteunt dit moderniseringsproces.

Een van de voornaamste problemen van het  Indiase spoorwegnet is dat er vier verschillende spoorbreedtes  zijn in combinatie met de grillige  grondexploitatie en meestal verouderde technologie. Het doel is om het breedspoor uit te breiden. Uitbreiding is versneld door 'Project Unigauge', dat werd geïnitieerd door de Indiase regering in 1992: alle bestaande metersporige en smalsporigetracks worden geleidelijk omgezet in breedsporige, omdat een breedspoor zwaardere lasten en hogere snelheden toelaat.
'Unigauge' maakt grote stappen in de richting van een gestandaardiseerd breedspoor. Dit komt mede door efficiënte spoorproductie, waarin de PSS 4000 hoge productieniveaus en productiekwaliteit verzekert.

Kant en klare rails
Hoofdroutes vormen het focuspunt en  vereisen grote hoeveelheden kant en klare rails. Het Franse bedrijf Railtech International, onderdeel van de Delachaux Group, was belast met het produceren van de rails. Het bedrijf is technologieleider in lasinstallaties gebruikt in de spoorbouw. In Bhilai, in de buurt van Calcutta, India, produceert Railtech International  volledige rails, zodat de rails alleen nog maar lokaal hoeven te worden ingebouwd.  De lasorganisatie converteert 12 meter lange railsegmenten, die worden geleverd vanuit een nabijgelegen gieterij. Voordat de segmenten gelast worden tot staven van 100 tot 400 meter lang, worden ze eerst geborsteld en gepolijst. Daarna worden ze verbonden via elektrische booglassen. Het voordeel van dit type lassen is dat er praktisch geen naden ontstaan, zelfs over een lengte van enkele kilometers. Dit vermindert onderhoud van het spoor en het helpt tevens de rol-kwaliteit te verbeteren.

Automatiseringssysteem PSS 4000 in de lasorganisatie

De lasfirma, Railtech International, bevat verschillende volledig geautomatiseerde productielijnen, die elk is uitgerust met een statisch lasapparaat bestaande uit een spoorlasmachine, een koelaggregaat en een functionele controle-eenheid. Het is belangrijk voor de productiecyclus dat het lasapparaat zonder onderbreking wordt geproduceerd, zodat het voorgeschreven continue proces tussen de lasfirma en gieterijen volledig kan worden gehandhaafd. Enige stilstandtijd kan verstrekkende gevolgen hebben waaronder schade aan de machine.
Dit betekent dat beschikbaarheid naast veiligheid staat als eerste voorwaarde voor de lasorganisatie– ook op het gebied van automatisering. Precies om deze reden heeft  RailTech voor veiligheid én automatisering gekozen –  deze worden inderdaad praktisch samengevoegd. Samen met de real- time Ethernet SafetyNET p, zorgt de PSS 4000 ervoor dat de lasproductie op het spoor voortdurend flexibel en veilig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten